Rabu, 7 Mac 2012

KEM BESTARI SOLAT 1 / 2012

Program Kem Bestari Solat (KBS) ini merupakan program yang wajib dihadiri oleh semua murid Islam yang bertujuan untuk melihat dan menilai tahap pencapaian murid tahun 1 – 6. Ini adalah untuk memastikan murid dapat mendirikan solat dengan sempurna dari segi bacaan dan perlakuan sama ada secara bersendirian mahupun berjemaah secara berterusan/istiqomah.

Bermula pada pukul 7.30 – 7.40 dengan sesi taklimat KBS yang disampaikan oleh Pn. Salina Khalid, Ketua Penitia Pendidikan Islam. Seterusnya disusuli dengan aktiviti senaman yang dikendalikan oleh guru-guru praktikum.

Program ini dibahagikan kepada 3 slot iaitu LDK 1, LDK 2, dan LDK 3.

Pengisian aktiviti adalah seperti berikut ;

Tahun 1 – air mutlak, rukun dan sunat wudhu’, doa selepas wudhu’ dan perkara-perkara yang membatalkan wudhu’.

Tahun 2 – bacaan niat solat fardhu, bacaan doa iftitah dan bacaan al-Fatihah

Tahun 3 – bacaan doa iftitah, tahiyyat awal dan tahiyyat akhir serta doa qunut.

Tahun 4 dan Tahun 5 – syarat-syarat wajib dan sah solat, bacaan dalam solat serta makmum muafik dan masbuk.

Murid-murid berehat pada pukul 10.30 – 10.45 pagi bagi tahap 1, manakala tahap 2 berehat pada jam 10.45-11.05. Mereka dihidangkan dengan nasi lemak. Selepas rehat, murid-murid terlibat dengan latihan amali solat di Dewan SKDT. Kem Bestari Solat berakhir pada pukul 12.30 tengah hari.

Laporan oleh ; Pn. Salina Khalid, Ketua Panitia Pendidikan Islam SK Dusun Tua


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SELAMAT BERTEMU DAN BERTAMU DI DUSUN TUA..

Salam persaudaraan buat para pengunjung blog Hal Ehwal Murid, Sekolah Kebangsaan Dusun Tua. Blog ini diwujudkan bagi memuatkan berita hal ehwal murid sekolah ini. Semoga dengan paparan yang diberi, sedikit sebanyak dapat menghebahkan aktiviti dan berita berkisar sekolah, di samping diharapkan turut merapatkan hubungan ibu bapa penjaga murid dengan warga kerja sekolah. Selamat membaca..