Jumaat, 2 Mac 2012

PELANCARAN PROGRAM 'NILAM' 2012

Program NILAM (Nadi Ilmu Amalan Membaca) peringkat SK Dusun Tua, telah dilancarkan dengan rasminya oleh Pn. Hjh. Kasmani Salleh @ Yong, GPK Tadbiran & Kurikulum. Program NILAM anjuran Kementerian Pelajaran Malaysia ini, bermatlamatkan agar terbinanya tabiat membaca di kalangan murid sekolah pada peringkat awal lagi. Melaluinya, murid digalakkan banyak membaca, di samping menggalakkan pihak sekolah menjana idea kreatif dan inovatif dalam menyemai tabiat membaca di kalangan murid-murid. Dengan penguasaan ilmu membaca, membolehkan murid meneroka ilmu yang tidak bersempadan ini.
Majlis pelancaran ini adalah titik bermulanya program membaca untuk murid, dengan sasaran kesemua pelajar dapat membaca 100 buah buku menjelang akhir tahun ini. Diharapkan murid-murid dapat menyahut cabaran bagi membentuk individu yang lebih berilmu - bukan saja dari segi akademik, tetapi juga dari segi sahsiah dan rohani.
Pada majlis ini, Guru-guru Penolong Kanan telah diberikan sebuah buku ensiklopedia untuk ditandatangani, sebagai simbolik pelancaran NILAM bagi tahun ini. Di majlis yang sama, Pn. Hjh. Kasmani menyampaikan sijil dan lencana rakan pembaca kepada rakan pembaca yang telah mencapai pingat gangsa, perak dan emas. Majlis diakhiri dengan nyanyian lagu tema NILAM ~ "MEMBACA MENJANA MINDA BESTARI", oleh Pengawas Pusat Sumber Sekolah.

- Laporan oleh ; Pn. Sapiah Daud, Guru Media SK Dusun Tua.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SELAMAT BERTEMU DAN BERTAMU DI DUSUN TUA..

Salam persaudaraan buat para pengunjung blog Hal Ehwal Murid, Sekolah Kebangsaan Dusun Tua. Blog ini diwujudkan bagi memuatkan berita hal ehwal murid sekolah ini. Semoga dengan paparan yang diberi, sedikit sebanyak dapat menghebahkan aktiviti dan berita berkisar sekolah, di samping diharapkan turut merapatkan hubungan ibu bapa penjaga murid dengan warga kerja sekolah. Selamat membaca..